Vraag en antwoord
Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.
Ik heb een intakegesprek gehad, hoe gaat het nu verder?
Na het intakegesprek gaat ons team aan de slag met het in orde maken van je aanvraag voor de rechtbank. Waar nodig vragen we ontbrekende gegevens bij je op. Zodra het dossier compleet is, kunnen we van start. Je ontvangt hiervan een bevestiging per post. Exact weten hoe wij te werk gaan? Je leest er hier meer over.
Mijn inkomen komt voor de eerste keer bij jullie binnen, wat kan ik nu verwachten?
Zodra je inkomen bij ons binnenkomt, neemt jouw mentor, bewindvoerder of curator contact met je op. Hij of zij maakt dan meteen afspraken met jou over het leefgeld.
Wanneer ontvang ik mijn leefgeld of extra geld?
We kunnen pas leefgeld uitbetalen vanaf het moment dat je inkomen bij ons binnenkomt. Je kan zelf kiezen op welke dag van de week je het leefgeld wilt ontvangen.
Ik ontvang thuis post, wat moet ik hiermee doen?
Budgetondersteuning Nederland stelt bij mentorschap, beschermingsbewind en curatele geen postblokkade in. Dit is wettelijk niet mogelijk. Wij vragen alle instanties om aan jou gerichte post naar ons toe te sturen. Toch kan het gebeuren dat je thuis bijvoorbeeld een rekening ontvangt. Stuur deze meteen naar ons door. Je krijgt hiervoor enveloppen waarmee je post gratis naar ons door kan sturen. Zijn de enveloppen op? Geef dit dan aan bij je mentor, bewindvoerder of curator, hij of zij zorgt dat je zo snel mogelijk nieuwe ontvangt.
Hoe creëer overzicht in mijn financiële situatie?
Je krijgt online toegang tot “Mijn budget bij BON” . Hiermee kan je 24 uur per dag online alle inkomsten en uitgaven volgen op je eigen beheerrekening. Heb je geen toegang tot een computer met internet? Dan is het mogelijk om een maandelijks financieel overzicht per post te ontvangen. Op dit overzicht zijn alle inkomsten en uitgaven van de afgelopen maand zichtbaar. Op verzoek sturen wij het budgetplan toe. Ook kunnen we op aanvraag een recent schuldenoverzicht toesturen.
Wat moet ik doen als ik (onverwacht) extra uitgaven heb?
Je kunt dagelijks bellen of mailen met je mentor, bewindvoerder of curator. Hij of zij kijkt vervolgens of er extra geld overgemaakt kan worden. Houd er rekening mee dat er niet altijd financiële ruimte is om alle onverwachte kosten te betalen. Vanzelfsprekend kan je met ons meekijken op de beheerrekening via ‘Mijn budget bij BON’. Zo kan je zelf, of samen met je verwijzer, kijken of er ruimte is voor extra uitgaven.
Kan Budgetondersteuning Nederland voor mij sparen?
Afhankelijk van je inkomsten en uitgaven gaan wij voor je sparen. Dit hangt wel af van het wel of niet aanwezig zijn van schulden.
Doen jullie ook belastingaangifte?
Wij verzorgen jaarlijks de belastingaangifte box 1. Hiervoor is het echter wel noodzakelijk dat je de jaaropgaven direct na ontvangst naar ons toestuurt. Voor meer informatie over welke inkomsten in box 1 vallen en de aftrekposten kan je terecht op de site van De Belastingdienst.
Wat kan een mentor, bewindvoerder of curator niet regelen voor mij?
- Het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort.
- Het inschrijven in de basisadministratie van de gemeente.
- Het aanmelden bij het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI).
- Het aanvragen van een DigiD (DigiD is persoonlijk en niet overdraagbaar).
- Het aanleveren van medische gegevens.
- Het uitschrijven bij het zorgkantoor.
- Het zoeken van woonruimte of betaalde baan.
- Het aanvragen van bijstand/uitkering.
Hoe lang duurt mentorschap, bewindvoering of curatele?
De rechter spreekt mentorschap, bewind of curatele voor onbepaalde of bepaalde tijd uit. Meestal is het voor onbepaalde tijd. Zodra je weer zelf in staat bent je financiën te beheren en/of beslissingen te maken omtrent je eigen zorg, kan je de rechter vragen om opheffing.
Wat zijn de kosten van het beschermingsbewind?
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid, waar de Rechtspraak onder valt, bepaalt jaarlijks de hoogte van de kosten. Meer informatie over de kosten vind je hier.
Heb je een inkomen op bijstandsniveau? Dan vragen wij bijzondere bijstand aan bij je gemeente om deze kosten te dekken. De gemeente beslist vervolgens of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.