Vraag en antwoord

Heeft u een vraag? Bel ons! Antwoord op de meest gestelde vragen vindt u hieronder.

Ik heb een intakegesprek gehad met BON. Hoe gaat het nu verder?

Ons team maakt uw aanvraag beschermingsbewind in orde voor de rechtbank. Zij controleren of de aanvraag compleet is. Waar nodig vragen zij ontbrekende gegevens bij u op. Zodra het dossier compleet is, wordt uw dossier opgestart. Wij sturen u dan een brief.

Mijn inkomen komt voor de eerste keer bij BON binnen, hoe nu verder?

Zodra uw inkomen bij ons binnenkomt, neemt uw bewindteam contact met u op. We maken dan meteen afspraken over uw leefgeld. Ook ontvangt u een brief waarin alle gegevens van uw bewindteam staan.

Wanneer ontvang ik mijn leefgeld of extra geld?

BON kan pas leefgeld uitbetalen wanneer uw inkomen bij ons binnenkomt. U kunt zelf kiezen op welke dag van de week u uw leefgeld wilt ontvangen. Zodra BON uw leefgeld of extra geld naar u overmaakt, staat het geld 1 of 2 dagen later op uw rekening (dit is afhankelijk van uw eigen bank).

Ik ontvang thuis post. Wat moet ik hiermee doen?

BON stelt bij beschermingsbewind en curatele geen postblokkade in. Dit is wettelijk niet mogelijk. Wij vragen alle instanties om uw post naar BON te sturen. Toch kan het gebeuren dat u thuis bijvoorbeeld een rekening ontvangt. Stuur deze meteen naar ons door. U krijgt hiervoor enveloppen waarmee u dit gratis naar ons kan sturen. Zijn de enveloppen op? Dan kunt u nieuwe vragen aan uw team.

Wat moet ik doen als ik (onverwacht) extra uitgaven heb?

U kunt dagelijks bellen of mailen met uw bewindteam. BON zal dan bekijken of er extra geld overgemaakt kan worden. Hou u er rekening mee dat er niet altijd financiële ruimte is om alle onverwachte kosten te betalen. Vanzelfsprekend kunt u met ons meekijken op de beheerrekening via ‘Mijn budget bij BON’. Zo kunt u zelf, of samen met uw begeleider, kijken of er ruimte is voor een extra uitgave.

Hoe kan ik overzicht krijgen in mijn financiële situatie?

U krijgt online toegang tot ‘Mijn budget bij BON’. Hiermee kunt u 24 uur per dag online alle inkomsten en uitgaven volgen op uw beheerrekening. Heeft u geen computer met internet? Dan ontvangt u maandelijks financiële overzichten. Hierop kunt u alle inkomsten en uitgaven bekijken. Op verzoek sturen wij u het budgetplan toe. Uiteraard kunnen wij u regelmatig een recent schuldenoverzicht toesturen.

Kan BON voor mij sparen?

Afhankelijk van uw inkomsten en uitgaven gaan wij voor u sparen. Tevens is het afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van schulden.

Doen jullie ook belastingaangifte?

BON verzorgt jaarlijks voor u de belastingaangifte Box 1. Het is daarvoor noodzakelijk dat u de jaaropgaven direct na ontvangst naar BON stuurt.

Wat kan een bewindvoerder niet regelen voor mij?

  • Het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort.
  • Het inschrijven in de basisadministratie van de gemeente.
  • Het aanmelden bij het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI).
  • Het aanvragen van een DigiD (DigiD is persoonlijk en niet overdraagbaar).
  • Het aanleveren van medische gegevens.
  • Het uitschrijven bij het zorgkantoor.
  • Het zoeken van woonruimte of betaalde baan.
  • Het aanvragen van bijstand/uitkering.

Hoe lang duurt bewindvoering?

De rechter spreekt bewind voor onbepaalde of bepaalde tijd uit. Meestal is het voor onbepaalde tijd. Zodra u weer zelf in staat bent om uw financiën zelfstandig te doen, kunt u de rechter vragen om opheffing van het bewind. De kantonrechter beoordeelt dan of het bewind wordt opgeheven.

Wat zijn de kosten van het beschermingsbewind?

Het Ministerie van Justitie en Veiligheid, waar de Rechtspraak onder valt, bepaalt jaarlijks de hoogte van de kosten.

Heeft u een inkomen op bijstandsniveau? Dan vragen wij bijzondere bijstand aan bij uw gemeente om deze kosten te dekken. De gemeente beslist of u in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.